












































Earlier Moi had dropped a scheduled visit to those countries
after the Scandinavian press gave wide coverage to an
Amnesty International report accusing his government of tor-
ture, political detention, and unfair trials of dissidents. ““They
cannot continue insulting us every day,”’ he said.

More foreign correspondents are believed to be based in
Kenya than in any other country in sub-Saharan Africa. In
the past, the government has taken a lenient attitude toward
foreign journalists, although local politicians often criticize
their reporting. But earlier this year the government an-
nounced new and much more stringent rules for accredita-
tion of foreign journalists. Blaine Harden of the Washington
Post was ordered out of the country after his articles on tor-
ture by Kenyan police appeared during Moi’s visit to
Washington. The expulsion order was rescinded the same
day, however. Reported in: New York Times, September 16.

Johannesburg, South Africa

The South African government said August 27 that it would
assume powers to censor or close newspapers and magazines
that it believes promote revolution. Stoffel Botha, the minister
of home affairs, told Parliament that new government restric-
tions would be imposed the next day giving him greater
authority to curb, censor, and silence what he called
‘‘revolution-supportive media.”” South Africa’s existing cen-
sorship regulations, despite their already sweeping nature,
are insufficient, Botha said, to halt ‘‘the present flood of
revolutionary propaganda.’”

Under the new regulations. the home affairs minister has
the power to warn publications that he believes have been
‘‘systematically or repeatedly " publishing *‘material pro-
moting revolution or uprising’” that they are ““a threat to
public security or the maintenance of public order."” If they
continue to publish such material. he may close them for up
to three months or permit them to opearte only under
prepublication censorship.

Although no specific papers were named, the government
targets were clearly the increasingly influential *‘alternative
press.”” particularly the New Nation, a radical black-edited
newspaper financed by the Roman Catholic Church and
widely read in black townships, the liberal Week!y Mail, and
newsletters published by various anti-apartheid groups.

“*‘The enforcement will be aimed at the optimal
maintenance of democratic process.”’ Botha said. He assured
legislators that the leftist ‘‘alternative media.,”” not the
mainstream press, were the intended targets. Reported in:
Los Angeles Times, August 28.

Seoul, South Korea

Despite  widely publicized moves toward political
liberalization. the South Korean government has refused to
open discussion of the 1973 kidnapping of opposition leader
Kim Dae Jung. In September, the government blocked
publication of two magazine articles allegedly containing new

230

evidence of government involvement in the kidnapping. The
articles reportedly contained interviews with Lee Hu Rak,
who headed the Korean Central Intelligence Agency in the
1970s, in which Lee acknowledged that the abduction took
place under KCIA auspices. The two articles were to have
appeared in the weekly Shindong-a and the monthly Chosun
magazines.

““We believe discussion of the case based on unclear
statements will cause a critical diplomatic setback. against
the national interest,”’ an official said. The abduction of
Kim from a Tokyo hotel room severely damaged South
Korea’s relations with Japan, and was allegedly opposed by
the U.S. CIA, which. according to some accounts, intervened
at the last moment to save Kim's life. Reported in:
Washington Post, September 25.

Ljubljana, Yugoslavia

An official Yugoslav magazine tested the censorship laws
this summer, but failed to gain permission to publish con-
troversial materials. After a two-week courtroom battle, the
radical weekly Mladina appeared with a letter from a
Georgetown University professor whited out altogether and
six black strips over another article. Mladina's editor ad-
mitted building the case to test the limits of Yugoslav media
openness, the most extensive in eastern Europe.

“‘I'don’t think there’s very much you can't do,’” said the
editor, Bernard Nezmah, *‘but I wanted to see for myself."
Even after censorship the newspaper contained several items
unthinkable in the press of any other Communist country,
including the Soviet Union. A naked woman was sprawled
across the cover. A joke about former Yugoslav ieader Tito
and a favorable article about a disgraced political figure were
inside.

The Mluadina case began in late July, when a court ordered
an issue of the popular publication destroyed. One objec-
tion was to a letter by Cyril Zebot, a Georgetown professor
who allegedly had links with fascist Italy during World War
II. The letter was about a visit Zebot made to Ljubljana in
1969. **The letter was not at issue,”” Nezmah said. **What
was at issue was the fact that Zebot wrote it.”

Also censored was a report about a previously censored
attack on a politician in the local student magazine Katedra.
Nezmah sought to defend Karedra by publishing an article
including quotes from the judge and froin the censored
articles. The quotes were ordered blackened out.

Earlier in the year another Ljubljana publication. Nova
Reviju, was attacked for several controversial statements in
its February issue but was vindicated in court. Moreover,
city newsstands openly display western news weeklies and
magazines banned in the Soviet Union, including Playboy
and Penthouse.

I wanted to show the reader that we still have a little ways
to go in media oppenness,”’ Nezmah said. Reported in:
Washington Post. August 30.

Newsletter on [ntelfectual Freedom














































	IFNewsletter_1987_v36n6part1
	IFNewsletter_1987_v36n6part2
	IFNewsletter_1987_v36n6part3

