


in this issue

victoryinIsland Trees.............covvunnn.. p. 197
...andinMaine...............oiiiiiinnn. p. 197
Show Me! withdrawn. . .............cceuvun.. p. 197
Texas textbook furor........................ p. 198
censorfoeresigns. ..., p. 199
Florida librarypact. .. .....coovvvivneenvnn... p. 199
DarwintostayinN.Y..............coveeen... p. 200
homecensorship........ccovviiiiiiienennn. p. 200
managingthenews.......................... p. 201
in review: tsarist censorship. . ................. p. 204
targets of the censor

books

Best Short Stories by Negro Writers (Little,

Brown, 1967)..........ccoiiiiiiinnnnnin. p- 197
Chopper Cycle (Mania Books, 1980)........... p. 215
A Critical Anthology of Prose Readings. . . .. ... p. 197
Deenie (Bradbury Press, 1973)................ p. 205
Down These Mean Streets (Knopf, 1967)........ p. 197
Forever (Bradbury Press, 1975). . .............. p- 205
Go Ask Alice(Avon, 1972). .................. p. 197
A Hero Ain’t Nothin’ But a Sandwich (Coward,

G 7 TR p. 197
The Immigrants (Houghton Mifflin, 1977)...... p. 205
Julie of the Wolves (Harper-Row, 1972)........ p. 215
Juliette (Grove Press, 1968)................... p. 210
The Learning Tree (Fawcett, 1978)............. p. 212
Merriam-Webster New Collegiate Dictionary (Merriam-

Webster, 1981). . ......cviiiiiiinnnnnnn. p. 206
The Naked Ape. ..........cccviuniiiiinnnnnnn. p. 197
120 Days of Sodom (Grove Press, 1969)........ p. 210
Philosophy of the Bedroom (Grove Press, 1969). p. 210
A Reader for Writers McGraw Hill, 1973)...... p. 197
Second Generation (Houghton Mifflin, 1978). .. .p. 205
Show Me! (St. Martin’s, 1975)................ p. 197
Slaughterhouse Five (Dell, 1968). ......... p. 197, 215
Soul on Ice McGraw Hill, 1968). .............. p. 197

196

This is Judy Woodruff at the White House (Addison-

Wesley, 1982). .. .ooieeiiiiiiiii it p. 209
365 Days (Braziller, 1981). ................... p. 197
periodicals
AlFajr(Jerusalem).........cooveinennnnnnnn. p. 210
Al Shaab (Jerusalem). . ...........oovuitn... p. 210
La Barricada (Nicaragua). . .................. p. 217
CRIC. o e oottt it it i tneenenesnanannns p. 218
Companion. ...........c.ceviiviienrenenanen p. 218
The Humanist. . .. ........ccuuieuienreunnnnn. p. 215
Ms. o i e p. 215
Navigator (Olympic College, WA)............. p. 206
Newsweek. . ... ininieeiennnnns p. 216
Nuevo Diario (Niacaragua). . ................. p. 217
Washington Times. . .......c..ccvivininnnana. p. 207
films
TLove YOU. ... vviii it iiinnnans p. 208
LifeofBrian. ...........cccoiiiiiinninnnn.. p. 208
TheLottery. ........couueniieenenencnennnn p. 215
Scarface. ..........c.o i i, p. 207
artists and photographers
SandyFelsenthal............................ p. 206
Stephen Nicholson.......................... p- 208
games
Dungeonsand Dragons.............c..ovun... p. 205

Views of contributors to the Newsletter on Intellectual Freedom are
not necessarily those of the editors, the Intellectual Freedom Com-
mittee, or the American Library Association.

Newsletter on intellectual Freedom is published bimonthly (Jan.,
March, May, July, Sept., Nov.) by the American Library Association,
50 E. Huron St., Chicago, Winois 60611. Subscriptions: $10.00
per year. Change-of-address, undeliverable copies, and orders for
subscriptions should be sent to the Subscriptions Department,
American Library Association. Editorial mail should be addressed to
the Office for Intellectual Freedom, 50 E. Huron St., Chicago,
llinois 60611. Second class postage paid at Chicago, llinois
and at additional mailing offices.

Newsletter on Intellectual Freedom



* VICTORY! island Trees board

throws in the towel

Perhaps the most celebrated case of school library
censorship in U.S. history, litigated over a five-year
span up to the U.S. Supreme Court, ended on August
12, when the Island Trees (New York) School Board
voted to return to school library shelves the nine
books it had removed in 1976 because they were
‘‘anti-American, anti-Christian, anti-Semitic, and just
plain filthy,”” and to permit high school and junior
high school students to take them out without restric-
tion. The 6-1 vote, however, included a stipulation that
the librarian must send written notice to parents that the
student had checked out a book containing material
the parents might find objectionable.

The action came in the wake of the U.S. Supreme
Court’s June 25 decision in Pico, et. al. v. Board of
Education, Island Trees Union Free School District,
which upheld an Appeals Court ruling overturning a
lower court order. In a divided and limited 5-4 decision,
the high Court mandated further trial proceedings to
determine the underlying motivations of the board,
thereby preserving the First Amendment claims of the
students and rejecting the notion that there are no
potential constitutional constraints on school board
actions in this area (see article p. 195 and Newsletter,
September 1982, p. 149). ‘‘Going to trial is like playing
Russian roulette,”’ said board Vice President Frank
Martin, ‘‘except for us there would be four bullets and
one empty chamber.”’

According to sources at the executive session where
the board reached its conclusion, debate over the
softened position was intense. Newer members of the
board, opposed to any restriction at all on the books,
were able to win the concession from older members.
The lone dissenter, Christina Fasulo, said, ‘I cannot
in good conscience return filth to a school library when
they have access to the book at a public library.”’

“It’s a clear victory for the First Amendment,”’
commented former Island Trees student Steven Pico,
whose original lawsuit against the ban was filed by the
New York Civil Liberties Union. *‘It’s a victory,”’ he
said, “‘but I’ll wait to see what the board’s decision is
on The Fixer.”” The board voted to put off a decision
on whether the novel by Bernard Malamud—one of the
titles returned to the library—would be returned as part
of the school curriculum.

The other books returned to the shelves by the board
are: A Hero Ain’t Nothin’ But a Sandwich, by Alice
Childress; Best Short Stories by Negro Writers; Down
These Mean Streets, by Piri Thomas; Go Ask Alice,
author anonymous; A Reader for Writers: A Critical
Anthology of Prose Readings, compiled by Jerome

November 1982

Archer; Slaughterhouse Five, by Kurt Vonnegut; Soul/
on Ice, by Eldridge Cleaver; and The Naked Ape, by
Desmond Morris. Reported in: Newsday, August 13.

. . . and Baileyville follows suit

A consent decree signed in mid-August forbidding
removal of the book 365 Days, by Ronald Glasser,
from the Woodland High School library in Baileyville,
Maine, brought to a close Sheck, et. al., v. Baileyville
School Committee, another highly publicized school
library confrontation. The decree came a month after
the Baileyville School Committee, which had sought to
have the book removed for allegedly offensive
language, voted 3-2 to settle the case out of court. In
January, U.S. District Court Judge Conrad Cyr
temporarily enjoined the Committee from banning the
book, a collection of vignettes about American soldiers
in Vietnam, and ordered it returned to the library
shelves (see Newsletter, March 1982, p. 33).

“The First Amendment is alive, well and living in
Baileyville,’’ said Michael Sheck, a former Woodland
High student who, along with other Baileyville students
and their parents, filed the initial complaint against the
School Committee. ‘‘I’m pleased and more than a little
relieved they’ve decided to give up.”

According to the terms of the decree, any future
library materials contested by the Committee must be
reviewed under a new school policy. The policy was
established under Judge Cyr’s direction following the
granting of the temporary injunction. The decree
provides payment of about $21,000 in legal fees to
attorney Ronald Coles, who successfully argued the
case. Reported in: Augusta Kennebec Journal, July
17; Boston Globe, August 22.

Show Me! withdrawn

As a result of the recent U.S. Supreme Court ruling
in the case of People v. Ferber, which upheld a New
York state law barring child pornography, St. Martin’s
Press has withdrawn Show Me!, a picture book for
children about sex that has sold almost 150,000 copies
in hard-cover and paperback. ‘“We’re withdrawing our
book and no longer fulfilling orders for it,”’ said
Thomas McCormack, president of the New York-based
publishing house. ““We’ll have to do so not only to
protect St. Martin’s but also to protect all those book-
stores out there that could find themselves liable under
the law.”

197




The high court’s July 2 decision upheld by a vote of
9-0 a law banning the use of children in sexually
explicit films, photographs or performances. The law,
which also prohibits the production and sale of such
films and photographs, applies whether or not the
material itself is legally obscene (see Newsletter,
September 1982, p. 153; May 1982, p. 73). Some
twenty states reportedly have enacted similar laws,
including Pennsylvania, where St. Martin’s maintains a
book warehouse.

The book had stirred heated reaction since its U.S.
publication in 1975. Booksellers were brought to court
on obscenity charges in Massachusetts, New Hampshire
and Oklahoma for selling Show Me!, but in two pre-
trial hearings and in an actual trial in New Hampshire,
judges ruled the book was not legally obscene.

In late 1980, the Chicago suburb of Oak Lawn was
wracked by controversy when local residents sought to
have the book removed from the public library as
‘‘a threat to the community.”’ The incident garnered
considerable publicity, but the Oak Lawn Library
Board refused to take the title off the shelves (see
Newsletter, January 1981, p. 5). In the wake of this
decision, Illinois state Senator Jeremiah Joyce (R.-Oak
Lawn) sought unsuccessfully to remove the affirmative
defense for librarians from the state’s ‘‘harmful
matter’’ statute.

According to McCormack, over the years St.
Martin’s spent ‘“‘well over $100,000”’ in legal defense
of the book. “Until the Supreme Court decision of
July, it was not against the law to sell the book,”” he
said. ‘“‘Now the court has said in so many words that
it is. It’s the first time in my memory that a book
already judged not to be obscene, libelous, plagiaristic
or guilty of any other breach accepted as not being
protected by the First Amendment is nevertheless sup-
pressed by court order.”’ Reported in: New York Times,
September 19.

Texas textbook selection under fire

After California, Texas is the largest market for
school textbook sales, accounting for about eight
percent of the nation’s textbook purchases. Each
August, a fifteen-member state-wide textbook
committee, teachers involved in the areas under
consideration and appointed by the State Board of
Education, meets to consider proposed texts and to
hear objections from their critics. Publishers may
respond to criticisms lodged against their books. In
November, the State Board of Education selects no
more than five textbooks approved by the textbook

198

committee in each category. Texas school districts may
then choose from among the approved selections. Once
selected, the books are used for six to eight years, a
lucrative publishing contract. Many experts agree that a
book rejected by the Texas board is almost guaranteed
to be an economic failure nationally.

Who really determines which books will be used in
Texas classrooms? Pamela Bonnell, a Dallas librarian
and member of the Executive Committee of the
American Library Association’s Intellectual Freedom
Round Table, and Michael Hudson, coordinator of
the Texas branch of People for the American Way,
say controversial textbook critics, like Mel and Norma
Gabler of Longview, self-styled defenders of traditional
values, boast undue influence. The problem, they say,
is that while critics like the Gablers may address their
objections to the textbook committee—this year, six of
ten volumes of criticism submitted to the review body
were produced by the Gablers, who addressed the
committee for six hours,—only publishers’ repre-
sentatives may defend materials under consideration.
The hearing rules make no provision for citizen
participation except in opposition to textbooks.

Now, however, the rules are being challenged on two
fronts. First, in July, Hudson, whose organization is
campaigning against the Gablers’ influence, wrote the
committee requesting that his group be permitted to
speak at the August 9-13 hearings in defense of text-
books and in opposition to their critics. ‘‘In the past,
any citizen could freely protest a book, but none, unless
connected with a publishing house, could defend one,”’
he wrote. ‘“We believe that the right for all citizens
to be heard is basic in a democratic society and
necessary if the best possible books are to be selected.”’
In response, Texas Education Commissioner Raymon
Bynum ruled that the group could file written com-
ments, but could not formally address the committee,
which People for the American Way representatives
did over the objections of the Gablers.

Then, on August 5, in a separate action, Ms.
Bonnell filed suit in Travis County District Court,
seeking to have the entire textbook selection process
declared unconstitutional. ‘‘I have a right to speak
before the State Textbook Committee,”” Ms. Bonnell
said. ‘“As a parent, I’m not allowed to speak in favor
of a textbook.’’ According to her attorney, Michael
Aranson, the current system allows a minority group
to overwhelm the committee and prevent adoption of a
text that might be favored by the majority. ‘“Only the
people who protest have input,”’ he complained.

Ms. Bonnell’s suit was triggered by the board’s
decision to remove the Merriam-Webster New
Collegiate Dictionary from the adoption list. This
action left only one dictionary on the list—other titles
having been deleted previously. Board rules forbid only

Newsletter on Intellectual Freedom




# one title in a subject area, hence no dictionaries

remain on the list. Commissioner Bynum defended
the action, though, noting that he and others were
offended by the definitions of several ‘‘smutty’’ words
in the dictionary. Merriam-Webster editors refused on
principle to delete the words for the Texas market.

The Bonnell suit and the People for the American
Way campaign represent the first serious challenges to
the influence of the Gablers, who, Hudson charges,
‘“‘have captured the Texas [textbook selection] process’’
and ‘‘are a significant part of the New Right’s agenda
for changing America.”” In twenty-one years of text-
book monitoring, the couple has built a kitchen-table
operation into a $120,000-a-year organization known as
Education Research Analysts, which boasts a national
following. They claim eight employees and their
research is utilized by such prominent New Right groups
as the Rev. Jerry Falwell’s Moral Majority, Phyllis
Schlafly’s Eagle Forum, and others.

Some observers, however, say that the Longview
couple do not exercise the kind of power attributed to
them, that they are only the most visible of many
critics. While their opponents say the Gablers kept
seven social studies texts from being adopted in Texas
last year, in fact of thirteen texts offered, they had
objected to eleven. Of the five selected, four had been
criticized by the Gablers. This year fifty-five groups or
individuals registered objections to textbooks under
consideration in Texas, including several chapters of the
National Organization for Women. The Gablers
protested aspects of forty-five of one hundred and
eighty proposed texts. Reported in: Dallas Morning
News, August 6, 8, 14; Dallas Times-Herald, August
9; Houston Post, July 30; Washington Post, August 16.

censor foe steps down

Kathy Russell White, the librarian whose resolute
stand opposing the efforts of a fundamentalist preacher
to remove best-selling novels by Harold Robbins and
Sidney Sheldon from the Washington County Public
Library in Abingdon, Virginia won her nationwide
recognition and a 1981 Hugh Hefner First Amendment
Award (see Newsletter, January 1981, p. 5; November
1981, p. 156), resigned her position as Library Director
in September. Her resignation came three months after
the County Board of Supervisors moved to cut the
library’s requested $187,000 budget by some $17,000,
which could mean a total loss in state and federal
aid of up to $50,000.

The motion to cut the library budget was made by
Supervisor Bobby Sproles who has been an ally of the
Rev. Tom Williams, pastor of the Emmanuel Baptist
Church in Abingdon, in Williams’ efforts to remove

November 1982

“‘perverted”’ literature from library shelves. Williams
has said he would rather see the library closed than
providing books like Sheldon’s Bloodline and
Robbins’ Once is Not Enough. He and Sproles once
urged that the county cut off funds to the library
until the books were removed.

White denied that the censorship controversy was a
factor in her resignation, attributing it instead to the
rigors of a lengthy commute from her home in Bluff
City, Tennessee and a desire for some ‘‘peace and
quiet.”” Williams said the librarian ‘‘was never the
issue. I’ve never tried to get her to resign,”” he said.
“The issue is whether it’s right to force people to
use taxes to satisfy perverted nature.”” Reported in:
Northern Virginian, September 18; Roanoke Times and
World-News, June 26.

CIA director: ‘‘abolish FolA”’

In a speech to the 64th national convention of the
American Legion 4in Chicago on August 24, CIA
Director William J. Casey called for abolition of the
Freedom of Information Act, to protect U.S. security.
Casey said the act gives foreign intelligence agents
“‘legal license to poke into our files,”” forcing the
United States to adopt ‘‘budget-busting’’ programs to
protect itself. The nation’s security will continue to be
threatened, he declared, ‘‘unless we get rid of the
Freedom of Information Act.’’ According to Casey, the
act has enabled the Soviet Union to steal or purchase
information that has helped it improve the accuracy and
power of its weaponry. He said that secrecy is an
accepted practice in the medical and legal profession
and in business, and that it should be applied to
government as well. ‘‘Secrecy is essential,”’ he argued.
Reported in: Philadelphia Inquirer, August 25.

library pact approved by
Tampa, Hillsborough County

The long-simmering feud between the city of Tampa
and surrounding Hillsborough County over control of
the city-county library system came to an end July
8 when the Tampa City Council approved an agreement
with the county on library operations and the establish-
ment of a joint Public Library Board. While under
the agreement county commissioners will appoint half
of the 14-member board, the board itself will serve
only in a ‘“‘recommending capacity.’’ ‘‘Basically, the
city is administratively in charge,”” said George
Pennington, chief of staff to Tampa Mayor Bob
Martinez, who had opposed county attempts to
transform the Library Board into an independent

199




authority with responsibility for policy decisions.

The conflict erupted in 1981 after a Library Board
decision supporting then-Library Director Leo
Meirose’s refusal to transfer six sex education books
for children out of the children’s section. In October
1981, the Tampa City Council overruled the board
and ordered the books moved to a different part of
the library, prompting county officials to push for
more say in library affairs. In May, Meirose submitted
his resignation. Many attributed his “‘early retirement’’
to pressures arising from the controversy (see
Newsletter, July 1982, p. 115; January 1982, p. 4;
November 1981, p. 161; July 1981, p. 102). Reported in:
Tampa Tribune, July 2, 9.

New York to publishers:
‘‘Darwin must stay’’

Three high school biology textbooks have been
rejected for use in the New York City public schools
because of what Board of Education officials say is an
inadequate treatment of the Darwinian theory of evolu-
tion. The publishers of two of the three books have
been told their texts are additionally unacceptable
because of what officials termed uncritical endorsement
of the creationist theory, which is based on the Bible.

The New York action comes at a time when school
systems throughout the country are under pressure to
acknowledge the creationist viewpoint. In the last
year, legislators in 11 states have introduced bills that
would require inclusion of the creationist
approach in biology texts. None of those bills have yet
been approved. Two other states, Arkansas and
Louisiana, previously passed such laws. The Arkansas
statute, however, was declared unconstitutional last
January (see Newsletter, March 1982, p. 53) and a
similar challenge to the Louisiana law is being litigated.

Charlotte Frank, executive director of the New York
City system’s division of curriculum and instruction,
informed publishers of the rejections in June. One of
the books rejected was Life Science, published by
Prentice-Hall of Englewood Cliffs, New Jersey. In her
letter Ms. Frank said, ‘“This book does not state that
evolution is accepted by most scientists today, and
presents special creation without characterizing it as a
supernatural explanation that is outside the domain of
science.”’

Another rejected text, Natural Science: Bridging the
Gap, published by Burgess Publishing Company of
Minneapolis, included, among other things, the fol-
lowing passage deemed objectionable by New York
officials: ‘‘Another hypothesis about the creation of the
universe with all its life forms is special creation, which
gives God the critical role in creation. In some school

200

systems, it is mandated that the evolution and special-
creation theories be taught side by side. That seems a
healthy attitude in view of the tenuous nature of
hypothesis.”’

The third book, Experiences in Biology, published by
Laidlaw Brothers of River Forest, Illinois, won
approval more than a year ago, but was rejected on
reexamination. It completely omits the word evolution
and makes no mention of Darwin. ‘“We deleted the
term evolution from the textbook because we wanted
teachers to be permitted to teach biology without
being forced to face controversy from pressure
groups,”’ said Eugene Frank, director of publications
at Laidlaw Brothers. ‘“We are developing a supple-
mentary chapter on evolution for this book, and it will
be available in the fall for those school districts that
want it.”’

The New York decision was applauded by Wayne A.
Moyer, executive director of the National Association
of Biology Teachers, who said, ‘‘Every community
concerned about the honest teaching of science ought to
take a similar stand.”” The New York Times also
commented favorably on the rejections. ‘“There is
nothing wrong with divine creation except that it has
no more place in biology textbooks than has Darwin in
the book of Genesis,’’ declared the newspaper in a June
28 editorial. ‘‘Censorship is shameful, but bowdleriza-
tion is ridiculous. Textbook publishers commit both
when, in surrender to certain fundamentalists, they
put out texts in biology that soft-pedal its unifying
explanatory system, the theory of evolution.’’ Reported
in: New York Times, June 24, 28.

it’s a family affair

It is our policy not to get into the thorny question of
whether or not parents have the right to control what
their own children may read or watch on television.
We couldn’t help but ponder the issue, however, when
we opened our mail to discover a most interesting
press release from a company called Censorview Ltd.
of Costa Mesa, California. It seems Censorview is
marketing ‘‘an electronic device that can block home
television signal reception.”” According to the press
release, the device, marketed under the name Censor-
view 1200, is ‘‘designed for parents who wish to
selectively control reception of any or all television
programming’’ and ‘“is the only product of its kind in
the country.”” Only one device will control all the
sets in a household, blocking not only unwanted
commercial, cable and Pay TV programming, but ‘‘the
playing of video games, and video cassette recorders
as well.”” Frankly, we really don’t know what to make
of this extravagant locking on-off switch, but, if you’re
interested, they’re priced at $199.95 and can be ordered
direct from the manufacturer. Happy non-viewing!

Newsletter on Intellectual Freedom




managing the news

By Elie Abel, Chandler Professor of Communications,
Stanford University. The following remarks were
presented before the ALA Intellectual Freedom Round
Table in Philadelphia, July 10, 1982,

In the opening chapter of his classic study, Public
Opinion, Walter Lippmann tells of an offshore island
where a small community of Englishmen, Frenchmen,
and Germans lived together peaceably. It was the sort of
place where the mail was delivered by steamer, once
every 60 days. There was no cable linking the island to
the European mainland. Radio was still a scientific-
naval curiosity, not a working reality. One afternoon
in mid-September, 1914, the islanders assembled on the
quay to meet the mail boat with the latest news from
Europe. The news they heard from the steamship
captain was shattering: Britain and France had been at
war with Germany since the first days of August. ‘“‘For
six weeks,’’ Lippmann wrote in 1922, “‘they had acted
as if they were friends, when in fact they were enemies.”’

Let me concede that the human condition affords
graver deprivations than not being sure which of one’s
neighbors to hate. But Lippmann was making a more
important point: That the behavior of men and women
is governed by what he called the picture of reality
inside their heads, a picture that in this case was out
of date to the point of being false. These good folk had
thought Europe was at peace when in fact it was at
war. We are all of us—and this surely is Lippmann’s
enduring point—captives of the stereotypes in our
heads, stereotypes that may be the product of outdated,
distorted, incomplete, or false information.

Lippmann felt it was the task of the press—and
later on also of the electronic media—to project a
picture in the minds of its readers, listeners, and
viewers that, while necessarily incomplete, was as
faithful to reality as human intelligence, conscientious
dedication to truth-seeking, and journalistic craft could
make it. He believed, as I suppose everyone in this
room believes, that American journalism has a large
and daunting responsibility to inform the nation on the
theory that only an informed public can make those
informed decisions upon which the democratic process
depends.

How well, or how indifferently, our media carry out
that responsibility is difficult to assess. There are in the
United States some 1700 newspapers, more than 7,000
radio stations, roughly 750 commercial television sta-
tions and more than 200 so-called public stations. Any
attempt to sum up their performance in a single

November 1982

glittering generalization is bound to mislead, tarring
the reputation of some that deserve better while sparing
others that deserve outright condemnation, all for the
sake of debating a point. I prefer to share with you some
thoughts about the best and the worst of them, in full
recognition of the fact that a great many media institu-
tions are neither very good nor very bad but somewhere
in the mediocre middle. I propose further—for that is
my assignment here this morning—to talk about how
the news we get every day is managed.

What do I mean by managing the news? 1 do not
mean what the late Arthur Sylvester had in mind when,
after the Cuban Missile Crisis of 1962, he argued:
“It i1s the government’s inherent right to LIE if
necessary to save itself when faced with a potential
problem involving national security.”” That was in a
speech before a professional group. Sylvester also said
that ‘‘news generated by the action of a government
as to content and timing are part of the weaponry
that a President has.’’ Sylvester was speaking of news
management by government at the source of informa-
tion. That is a serious concern, or ought to be, not
only for journalists, but for all thoughtful Americans
who look to the media for illumination of national
policy decisions. It is not, however, a startling new
practice that dates from the Kennedy Administration.
Every President I have known (that is, seven alto-
gether from Truman through Carter) practiced news
management at the source. Each tried, in short, to
manage or manipulate the release of official informa-
tion in a fashion that would reflect favorably on his
own administration, or to limit damage from the
release of information that was, to a greater or lesser
degree, unfavorable.

As far back as the presidency of Theodore Roosevelt,
the White House was playing that game. T.R. was
heard to boast, for example, that he had ‘‘discovered
Mondays.’”” What he meant by that cryptic phrase was
this: He had discovered that most newspapers on most
Mondays have more free space than on other weekdays;
that’s because they are written and edited on Sundays,
when government and industry and commerce are
mostly at a standstill. Teddy Roosevelt, in short, having
learned that lesson, tended to hold back certain news
items until Sunday evening on the theory—a theory
fully justified by the results—that his version would
be displayed more prominently and at greater length
in the Monday morning newspapers than would be the
case on Tuesdays or Thursdays.

Teddy Roosevelt’s less-than-blinding revelation, inci-
dentally, has been a matter of firm dogma for several
generations of public relations people, who still try to
make their clients look good by taking advantage of
the news vacuum that exists on Sundays in most
American newsrooms and—for that matter—on radio

201




and television, as well.

Let me turn now to news management of another
sort, the process by which editors (and their broadcast
counterparts, who prefer to be known as producers)
decide what is news—and therefore warrants publica-
tion—and what shall be consigned to what George
Orwell has described as the memory hole. This is the
heart of the editorial process and, I suggest, its most
vulnerable point. Every newspaper or magazine, every
news broadcast on radio or television, confronts the
inescapable compulsion to select, that is, to make
judgments about the relative value and significance of
the endless cycle of information that flows across the
desks of its editors and producers. No newspaper,
regardless of its political orientation, can possibly
publish every item of news that is gathered and written
by its own reporting staff or that clatters in from the
wire services, in this country chiefly the Associated
Press and the United Press International. The flow is
simply too swift and too encyclopedic. Not even the
New York Times, with all those intimidating gray
columns to fill, can print much more than 10 percent
of the material it receives day by day. The limits of time
and space are immutable. What standards, then, do
editors apply in selecting what shall be published or
broadcast?

To begin with, editors make judgments with their
readers in mind. They take pride in their ability to
anticipate the reader’s interests and concerns, a totally
unscientific process, admittedly, but one that in
present circumstances is reinforced or corrected from
time to time on the basis of readership surveys.

One newspaper, say, the Daily News in New York,
makes much of crime while another paper in the same
city, say, the New York Times, devotes much of its
staff time to reporting international news and news of
government, business and finance, science, and the
lively arts. That’s because the editors of the Times have
one audience in mind, the editors of the News another.
I dare say one can make some such distinction here in
Philadelphia between the Inquirer and the Philadelphia
Daily News. The two are owned by the same corpora-
tion, but they are designed to reach and to please
different audiences made up of—dare one say it in this
supposedly classless American society? —different
classes of Americans.

Some criteria of news are accepted across the board,
whether the paper’s audience is upscale or downscale:
proximity, for example, or broad local interest. Both
the Times and the News devoted thousands of man-
and-woman-hours to reporting the federal bailout when
New York City faced bankruptcy a few years back.
The two papers diverged, however, in their treatment
of the story: Times reports were longer, more detailed,
somewhat more analytical, and more sensitive to the

202

broader implications for other old American cities in
the Northeast and Middle West. When Cleveland and
Detroit encountered similar problems a year or two
later, that was still considered news worth printing by
the editors of the Times; they saw it as another dimen-
sion of the same urban crisis. The editors of the News
paid less attention to these out-of-town problems.

Timeliness is another sure-fire criterion. The wars in
the Falklands and in Lebanon were reported day by day,
as was the downfall of the Shah in Iran. Stories of
this sort have the additional ingredient of drama,
conflict, high emotion. They compel the reader’s atten-
tion, unlike so much news of government, whether at
the local, state, or national level, which tends to bore or
intimidate many readers.

I apologize if what I have been saying till now sounds
rather elementary to this sophisticated audience. It is,
let me suggest, all but impossible to discuss the
managerial role of editors without sketching, no matter
how briefly, the function of the men and women
communication scholars call the gatekeepers of the
media. For it is the gatekeepers, much like those
assigned to guard the turnstiles at a football stadium,
who determine what goes in and what stays out. By
making choices, they set the tone of any publication
or broadcast news program. They determine what the
audience, national or local, will be told about the
state of the nation and the world on any given day;
it is they who broaden or narrow our vision of events,
they who give us the big picture, sharp and clear or
fuzzy and perhaps distorted, they who control the
space allocations that, in turn, govern the completeness
of the accounts we read, see, and hear.

If Americans today are less informed than we
might be, much of the responsibility rests with these
gatekeepers. The fact—and it is a fact—that most of
us get our picture of the world from television is, as I see
it, cause for distress. An academic colleague of mine
once tried to work out a hierarchy of communication
media that tells the story. Radio, he said, is the alerting
medium. It tends to be the first of the media that
tells us something has happened. Unfortunately the
account tends to be sketchy, containing not much more
detail than a headline. Television is the involving
medium. It engages the emotions more completely,
and more quickly, than the others. Print, he added,
is the only informing medium. Of the three, print alone
is capable of handling complexity. To the extent that
Americans are reading less than they did 20 years ago,
reading newspapers less, that is, the picture in their
minds threatens to become all peaks and no valleys,
events disconnected from context, a jumble of
happenings (some real, some contrived) that make many
viewers uneasy and some downright alarmed.

George Gerbner and Larry Gross, of the Annenberg

Newsletter on intellectual Freedom




#  School of Communications at the University of

Pennsylvania, have suggested that there is a direct
link between the number of hours spent watching
television and the viewer’s perception of the real-life
world. Heavy TV watchers, they have found, tend to
overestimate the dangers of physical violence in the
real world, owing to the prevalence of violence in the
programs they watch. Anxiety and outright fear was
found to be most acute among children and, in
particular, among young women, who are so frequently
depicted as victims of mayhem on television. Let me
suggest that this effect is not limited to shoot-em-up
programs of the sort that are ground out of the
Hollywood dream factories week by week, as if they
were so many sausages. Watch your local TV news
program any evening and ask yourselves whether any-
thing more significant has happened during the day in
your own community—more significant, that is, than
the daily round of fires, auto accidents, robberies
and murders. I don’t know whether this is a case of
life imitating art or the other way around. I do know
that most news programs, particularly the local variety,
are filled with what Paddy Chayefsky once described
as “‘the rubble of banality.”’

There is a story in this highly competitive trade,
doubtless apocryphal, about the TV executive who was
looking at the evening news on one studio monitor
alongside the competing station’s news program on a
second monitor. ‘‘Oh, no,”” he exclaimed. ‘Their
flames are higher than our flames.”” A colleague was
quick to comfort him. ‘“Its okay,”’ he said. ‘‘Our nun is
crying harder than their nun.”’

Nor are the networks, in spite of their generally
higher standards, wholly immune to the same disease.
Consider the half-hour nightly news program on all
three commercial networks. Subtract eight minutes for
commercials touting cures for acid stomach, denture
adhesives or cleansers, hemhorroid salves and extra-
strength headache pills. You are left with 22 minutes
to somehow cover, or at least touch upon, all the
national and international news of the day.

It’s an impossible job of selection and compression,
all the more so (as we have seen in recent weeks)
when television had to deal with three wars at a time:
one in the Falkland Islands; a second in Lebanon—both
reported day by day; and a third, between Iran and
Iraq, which cost more lives than the other two combined
but received only intermittent attention, although I
believe a great deal more was at stake in the neuralgic
Persian Gulf area than in the stormy South Atlantic.
Neither the British nor the Argentines were allowing
western camera crews within several hundred miles of
the fighting. Censorship was imposed. Yet the Falkland
story got top billing for weeks. Television is, of course,
a visual medium; so we got pictures over which the

November 1982

anchorman or correspondent could speak his piece.
Most of those, you will recall, were still photographs or
old footage fished out of the files and tricked up to
simulate action, with lots of moving arrows,
blossoming explosions, and arc-like tracings of dummy
missiles hitting dummy destroyers, courtesy of the
animation department, and about as true to life as
PACMAN. More compelling pictures were available
from the battlefield in Iran, the real thing this time,
but very little of it reached our home TV tubes. The
reasons, I would guess, are both technical and cultural:
First, the fact that the network camera crews overseas
were deployed elsewhere: London and Buenos Aires and
Jerusalem, primarily; second, the fact that the Iran-
Iraq war had dragged on so long that it had lost the
essential component of novelty; finally, the fact that,
unlike newspapers, TV is not equipped to handle more
than one major crisis at a time. A newspaper can put
several international crises on the front page the same
day. Networks have only one lead position at the top of
the news. The moment Israeli troops moved into
Lebanon, you will recall, the Falkland crisis was
shunted into a subordinate position. President Reagan,
who was visiting the crowned and uncrowned heads of
Europe at the time, also found himself upstaged.

Unlike the advertisers on the evening news, I have
no magic remedy to prescribe, other than longer, more
detailed programs, say an hour long, i.e., 44 minutes
after the double dose of commercials. But even that
forward step, which the networks have been talking up
for a good many years—and the affiliate stations keep
rejecting—is not likely to change matters very
profoundly. I can recall the day, back in the sixties,
when the network evening news programs got the go-
ahead to double their allotted time from 15 minutes
to a half-hour. Excitement ran high among broad-
cast journalists. At least, they said, we’ll have time
enough to make sense of the daily news as it unfolds:
no more tyranny of the clock; we’ll have time to
explore deeper dimensions, time for explaining what the
news means and how it may affect people. Yet I’m
not absolutely certain we’re getting more information
from the half-hour format than we were getting in the
quarter-hour. More pictures, certainly; more animation
and graphic display; also a great deal more fluff and
no perceptible increase that I can detect in the solid-
information quotient. The broadcast gatekeepers have
their own self-imposed conventions; they think they
know just how long an American audience will hold
still for serious stuff and, inverting the motto of the
New York Times, they broadcast ‘‘all the news that
fits.”

(Continued on page 218)

203




in review

Fighting Words: Imperial Censorship and the Russian
Press, 1804-1906. By Charles A. Ruud. University of
Toronto Press, 1982. 327 p.

This scholarly monograph tracing the evolution of
pre-publication censorship in nineteenth century
imperial Russia will be of interest mainly to a rather
narrow readership of historians, although its subject
matter also has appeal for a broader audience of
intellectual freedom advocates. Unfortunately, what
these less specialized readers will find is not only
disappointingly narrow and dry, but, to a considerable
degree, questionable in its argument.

It is an all too common weakness of book reviewers
to criticize an author for failing to write the book
the reviewer would prefer to read. But in this case
such a complaint can hardly be avoided, since Charles
Ruud’s delimitation of his topic and the terms he uses
to define it in key respects predetermine his conclusions.
Briefly put, Ruud argues that

the autocracy granted extensive publishing freedom, governed by
law, and did so to a degree far greater than westerners realize. . .
Judged in the Russian historical setting, the creation and dis-
mantling of a preliminary censorship system during the span of
the nineteenth century accorded with the growth patterns of the
Russian press and its readership and with the reform efforts of
the autocracy. As in the West, the government eventually found
censorship a political [iability, abolished it, and introduced press
freedom, in turn making greater use of judicial restraints on the
printed word.

Such conclusions dovetail with an ‘‘optimistic’’
reading of nineteenth and early twentieth century
Russian history which this reviewer finds flawed at
best. No doubt the tsarist regime was not the mono-
lithic ogre portrayed by its opponents and the com-
plexities of its reform efforts are by no means
unworthy of serious study. But to portray the regime
as largely marching along the well-worn nineteenth
century paths of European modernization and liberali-
zation, albeit a bit slowly, rather late, and prodded in
no small measure—as were the other European
powers—by seething revolutionary pressures, is an even
greater distortion. With respect to censorship, such an
argument can be supported only if key terms are defined
in the most narrow manner, which regrettably is what
Ruud does.

In this study, censorship is used to mean only ‘‘the

204

formal pre-publication prohibition by a government of
words it finds unacceptable,”” and press freedom
defined as “‘the right to circulate printed works subject
only to the limits set for all citizens by the criminal
code.”” In the U.S. today, such definitions would seem
fundamentally apologist, useful mainly to would-be
censors seeking refuge behind a legal cloak. And al-
though tsarist Russia is not Reaganist America, I tend
to find these formulations almost as obfuscatory for
that historical context.

Certainly as the popular press (and the revolutionary
and liberal movements) developed in Russia, the scope
of permitted expression broadened. But the changes in
censorship were principally—though not solely, to be
sure—ones of form, not principle, as the careful
reader may conclude even from Ruud’s account.
Abandonment of preliminary censorship and its
replacement by judicial review, a development which
Ruud correctly perceives in every major European
state, was certainly of no little significance. But to
make of this the heart of the story grievously distorts
the picture and robs the study of its real relevance.
Thus, Ruud’s arguable contention that *‘Imperial
Russia’s system of controls contrasts sharply with
what followed in the Soviet Union’’ and that ‘“‘no
organic connection exists between the two systems”’
depends on making the administrative distinction
between pre- and post-publication censorship more
determinative than perpetuation of the censorious
mentality itself from one system to the other.

Ruud has, however, made a solid, if modest, contri-
bution to the political, administrative, and legal history
of imperial Russia. His detailed and able discussion
of the background, promulgation, and implementation
of the censorship statute of 1865 offers the knowledge-
able reader a look at the Alexandrine reform era from
an unusual angle. One finds interesting information as
well on the emergence of the popular press and the
history of journalism, though here Ruud must still
take a back seat to the more penetrating efforts of
Jeffrey Brooks and Gary Marker. Yet by limiting the
conceptual scope of his inquiry, Ruud has foregone the
opportunity to probe beyond the administrative
structure to the essence of the censorship problem,
thereby perpetuating a falsely rosy picture. Libraries
with collections in Russian history should not fail to
acquire this monograph, but those seeking the kind of
thought-provoking study in the history of press freedom
implicit in the title (its ‘‘sexiness’’ no doubt imposed on
Ruud by the fiscal realities of scholarly publishing)
would best proceed with caution.-—Reviewed by Henry
F. Reichman, Associate Editor, Newsletter on Intel-
lectual Freedom.

Newsletter on Intellectual Freedom




- censorship dateline—

libraries

Cotati, California

September 5-11 was Banned Books Week, sponsored
by the American Booksellers Association, the National
Association of College Stores, and the American
Library Association, but in this northern California
community, Joan and Peter Podchernikoff, joined by
at least three other parents, marked the occasion by
formally filing an appeal to the Cotati-Rohnert Park
School Board to remove at least two books, Deenie and
Forever, both by Judy Blume, from school libraries.
According to Mrs. Podchernikoff, Blume’s writing
“titillates”” and ‘‘stimulates’’ children ‘‘to the point
they could be prematurely awakened sexually.” In
response to the appeal, the district appointed a special
committee composed of four teachers, a library aide
and a principal to review Deenie to see if it should
stay in the library at Richard Crane Elementary
School, be moved to an upper grade school, or be
removed entirely.

Warned by another parent of Blume’s controversial
reputation, Mrs. Podchernikoff says she was dismayed
when her ten-year-old daughter brought Deenie home to
read. After reading the book herself, she decided it
“‘teaches social values contrary to my teachings . . . I
feel it’s wrong for any book in schools to teach social
values. This country was formed on Judeo-Christian
values and it seems we’re getting far away from them.”’

Speaking of the sexual passages in the book,
Podchernikoff argued that, ‘‘these are things she
[her daughter] really doesn’t understand. These are
things we want to tell her, not Judy Blume.”’ Arguing
for a tough stand, Poderchernikoff declared, ‘“You
have to draw the line somewhere. If you don’t

November 1982

legislate morality, you are legislating immorality.”’
Reported in Sonoma County Press Democrat, Septem-
ber 19.

Dubugque, lowa

A group of 79 petitoners has called on the Carnegie-
Stout Public Library to cancel its Saturday morning
sessions of Dungeons and Dragons, calling the popular
fantasy game ‘‘unchristian.”’ The game is played in the
library auditorium. Between 15 and 25 children, most
between the ages of 10 and 15, usually attend. The
library does not provide materials or classes, furnishing
only a place to play and a monitor to insure the players
do not become too noisy. The program began when
the State Library Commission chose ‘‘Dragon
Summer’’ as its theme for summer programs.

“I think it’s a very healthy game for them,”’
children’s librarian Tashiko Osada said. ‘‘It requires a
lot of imagination.”” Patti Schroeder, who initiated
the petition drive, disagreed. She contends the role-
playing game, which features mythological creatures,
demons and magic spells, encourages development of
un-Christian attitudes and values by allowing participa-
tion in an activity tied to witchcraft and the occult.

One game-playing regular, 14-year old Pat Welu,
responded to the request for cancellation by collecting
some 200 signatures of adult taxpayers who support
the right of the children to use the library’s facilities.
Welu said more signatures could have been collected,
but ““we only had one day.’’ Reported in:Des Moines
Register, August 17.

Raleigh, North Carolina

Two Howard Fast novels, The Immigrants and
Second Generation, removed from the school library
in May because of allegedly obscene lanugage and
explicit sex (see Newsletter, Sept. 1982, p. 158), will be
made available to high school students at the Governor
Morehead School who have parental permission,
according to an August 6 decision of the board of
directors of the state-supported school for the visually
impaired. The board voted, however, to continue
the ban for students in kindergarten through the eighth
grade.

The books will not be returned to the shelves. At the
beginning of school, parents of high school students will
be sent permission slips that must be returned before
the student can check the books out. School Director
Samuel J. Cole has also been instructed to appoint a
committee to review all books in the library to
determine whether any more are objectionable. Board
Chairperson Jane Purser said the situation at the school
was unusual because parents don’t have daily op-

205




portunity to supervise their children’s reading. ‘“We
were sensitive to what we’d do as parents,’” Ms. Purser
said. ‘‘This school functions in the absence of parents.”’
Reported in: Raleigh News and Observer, August 7.

schools

Carlsbad, New Mexico

Some 100 copies of the Merriam-Webster New
Collegiate Dictionary were removed from sixth-
through-twelfth-grade classrooms in Carlsbad schools
in late September after a parent complained about
obscenity. ““Think of the most obscene words
imaginable and they’re in there,”’ explained Earl Bush,
assistant superintendent for instruction, who authorized
the removal. An older edition of the dictionary, which
does not contain the offensive entries, will be used
until new dictionaries arrive. Moreover, according to
Superintendent of Schools Roger Harrell, students
“‘who blatantly use the kind of words found in the
dictionary in question’’ will be suspended. Reported
in: USA Today, October 1; New York Post, September
30.

colleges

Miami, Florida

Student editors of the University of Miami Hurricane
are in the eye of a censorship storm. The controversy
centers on a special extra-large edition of the paper,
mailed to 4,500 incoming freshmen and transfer stu-
dents in July, in which changes were made after univer-
sity administrators raised objections. The changes in-
cluded removal of the word “‘probation’’ in a caption to
a picture of university officials announcing the NCAA
action against the school’s football team, elimination
of a swastika in a 1970 picture about a protest of
the Kent State shootings, the softening of a description
of Miami as a ‘“‘combat zone,”’ and substitution of
the ‘‘right”’ picture of university President Edward T.
Foote II. The paper’s staff registered its dissent by
obliterating the swastika and printing the word
“‘censored”’ in its place, and by inserting a disclaimer
in small print under the name of the paper in the box
identifying the staff.

The special edition for new students is the only
issue of the paper in which the administration must
approve copy. As a result, news editor George Haj
explained, the staff went to great pains not to include
stories which might be deemed controversial. ‘‘While
we would not have presented a negative view,” he
concluded, ‘it is too rosy a view because of the

206

fear of censorship.”” The paper’s editor in chief said
he will ask that the system be changed when classes
resume. Reported in: Miami Herald, July 18.

Bremerton, Washington

Each year the Olympic College Writers Club
publishes a booklet of articles entitled Navigator. And
each year the students present the planned copy to the
college president for review prior to printing. In June,
the staff submitted copy for the 1982 edition and the
president prohibited the printing of three advertise-
ments: one for a local ‘‘head shop,” one for ERA, and
one from a peace organization. Club members pro-
tested, but discussion with the administration proved
fruitless. The ads were withdrawn and in their place
appeared the following statement, signed by the club’s
adviser, Arthur Wicks. ‘““To supplement funds for the
1982 Navigator, the Olympic College Writers Club had
intended this space as a page for advertisements.
Certain of the advertisements, found to be objection-
able by the Olympic College Administration, lead to a
wrangle. To facilitate publication of the Navigator,
all advertisements have been dropped.’”’ Reported by:
ACLU of Washington.

newspapers

Memphis, Tennessee

An exhibition of photographs taken by Sandy
Felsenthal, staff photographer for the Memphis Com-
mercial Appeal, was removed September 7 from the
Memphis Publishing Company lobby after some
employees protested the display was ‘‘very offensive.”’
Joseph R. Williams, general manager of the company,
and Milton R. Britten, editor of the Memphis Press-
Scimitar, decided to remove the exhibit, which
Felsenthal had been asked to provide by employees
responsible for lobby displays. The photographs had
been shown for just one day.

The decision came after nine employees outside the
company’s news departments signed a petition
complaining it was ‘‘in very poor taste to display
such trash.”” Britten himself said he had been offended
by a photo of two male motorcycle gang members
kissing and by a close-up down the throat of a punk
rock singer. Williams and Britten said they would not
change their minds despite petitions against the removal
signed by 140 employees, including about 100 from the
editorial staffs.

Commercial Appeal editor Michael Grehl, who dis-
sented from the removal decision, said, ‘“The one thing
that does dismay me is the apparent lack of under-
standing . . . as to what constitutes outstanding con-

Newsletter on Intellectual Freedom




?

-~

temporary photo-journalism.’”’” Mr. Felsenthal said he
was ‘‘very surprised’”’ by the decision to remove the
photos, several of which have won national awards.
Reported in: Memphis Commercial Appeal, September
9.

Washington, D.C.

The Washington Times, financially backed by the
Rev. Sun Myung Moon’s Unification Church, was
reported September 18 to have quashed a critical,
full-length review of the war movie Inchon, which
was produced by a Moon associate with financial
support from the Unification Church.

According to the Washington Post, the decision not
to print the highly critical review, written by staff
film critic Scott Sublett, was made by Times publisher
and editor James Whelan. He told Sublett the news-
paper faced a conflict of interest in reviewing the
movie. The only mention of Inchon in the paper was a
one-paragraph, blisteringly negative synopsis which
appeared in the Times’ Friday magazine section. It
was written by Sublett as part of an eleven-movie
‘“‘Short Takes’’ column.

Inchon was produced by One Way Productions,
headed by Japanese businessman Mitsuharu Ishii, a
close associate of Moon. The Moon church reportedly
loaned Ishii about $30 million to complete the picture.
At the film’s close, one of the first credits reads: ‘‘Rev.
Sun Mpyung Moon: Special Advisor on Korean
Matters.’’ Reported in: Washington Post, September
18; Baltimore Sun, September 19.

government secrecy

Norfolk, Virginia

A prominent government scientist has been barred
from addressing a conference sponsored by the
country’s first ‘‘test-tube baby’’ clinic because it was
feared the speech might violate a federal ban on funding
such facilities. Dr. Gary Hodgen, chief of the pregnancy
research branch at the National Institute on Child
Health and Human Development, said Dr. Mortimer
Lipsett, head of the institute, told him September 9,
three days before the start of the conference, to cancel
his appearance. The meeting, sponsored by the Eastern
Virginia Medical School, which last year produced this
country’s first ‘‘test-tube baby,”’ attracted some 200
physicians and scientists.

Hodgen said his planned talk did not deal specifically
with in-vitro fertilization, but with ‘‘tangentially related
research opportunities.’’ Yet Lipsett, recently appointed
by Health and Human Services Secretary Richard
Schweiker to head the Bethesda, Maryland institute,
said his decision stemmed from a 1974 moratorium on

November 1982

federal funding for test-tube baby projects. In recent
years, many clinics, including the privately-funded one
in Norfolk, have been criticized by right-to-life groups
who claim in-vitro conception is scientific tampering
with human life. Reported in: Washington Post,
September 14.

Washington, D. C.

The Defense Department blocked the presentation of
about 100 technical papers just before they were to have
been delivered to the 26th annual international technical
symposium of the Society of Photo-Optical Instrumen-
tation Engineers held in San Diego August 22-27. The
action eliminated about one of every six papers
scheduled. The last-minute security crackdown appears
to have been the most sweeping effort yet by the
Reagan Administration to prevent unauthorized dis-
closure of sensitive technical data that officials believe
could be of use to the Soviet Union or its allies.
According to Science News, which had a reporter at
the symposium, the censorship actions were ‘‘unpre-
cedented in their timing, in the large number of papers
removed, and in the scope of the papers’ content.’’

Although the conference had been advertised for
months, Pentagon officials raised serious objections
only two or three weeks before the meeting, leading
Richard Wollensak, a vice-president of Itek Corpora-
tion who is president of the photo-optical society, to
complain that the intervention came ‘‘too late in the
game’’ to allow an orderly clearance procedure. Faced
with a blizzard of last-minute warnings, many speakers
were confused about their rights to free speech and just
how sensitive their presentations were considered.
‘“‘People didn’t know what to do,”’ said one participant.
“Rather than take a chance of violating some regula-
tion, they decided not to present their papers.”’

About 2,700 technical experts from all over the world
including the Soviet Union attended the sessions and a
few who traveled thousands of miles to hear papers
which were not delivered have demanded a refund of
their registration fees. Reported in: New York Times,
September 5.

film

Miami, Florida

The producer of the movie Scarface announced
August 30 that he will shoot the film about a Cuban
refugee-turned-drug-kingpin anywhere but in Miami
because of criticism of the film’s content in the Cuban
community. Martin Bregman, the producer, had earlier
threatened to move the company out of the city, but
was dissuaded by Florida Governor Robert Graham.
His position changed, however, after the Miami Herald

207




published two opinion columns by staff writer
Guillermo Martinez and Roberto Fabricio, editor of the
paper’s Spanish edition, critical of the project. The
columnists argued the decision to make the protagonist
a Mariel refugee perpetuates the refugees’ image as
criminals. Herald Executive Editor John McMullan said
he personally disagreed with the columnists, but denied
the pieces were inflammatory as Bregman charged.
“The Herald editorially has stated that Mr. Bregman
is entitled to freedom of expression, and that includes
the right to make the film,”” McMullan added. ‘‘But
Herald columnists are also entitled to freedom of
expression.”” Reported in: Miami Herald, August
31.

Louisville, Kentucky

Thanks to the advertising department of the
Louisville Courier-Journal and Louisville Times, the
Brazilian film 7/ Love You, starring ‘‘sex goddess”
Sonia Braga won’t be seen in Louisville. The movie was
to open at the Village 8 Theater, which has been trying
to establish itself as a showcase for imported films
that had previously only rarely found their
way to Kentucky. The Louisville theater had been
selected by the film’s distributor, Atlantic Releasing,
to “‘test market’’ a dubbed version of I Love You,
which had been highly successful with subtitles in
Boston, New York and Los Angeles.

But Atlantic failed to take into account the watchful
eye of Louisville advertising ‘“‘ombudsman’’ Lenora
Mulrooney. Based on the newspapers’ advertising
guidelines, Mrs. Mulrooney found the ads for the film
distasteful and set out to make them ‘‘more present-
able.”” The original ad showed Ms. Braga with a low-
cut neckline, legs apart, staring seductively at the
reader. Mrs. Mulrooney wanted the actress’ neckline
raised, her legs closed and the word ‘‘erotic’’ removed
from a quote from a Los Angeles critic. Atlantic
refused, and the picture was withdrawn.

According to Louisville columnist Dudley Saunders,
‘‘every theater operator in Louisville can cite a long
list of ads that were censored before publication in
Louisville, yet ran in respected papers all over the
country.” Among the more absurd instances he
reported was the killing of an ad for Ken Russell’s
Savage Messiah because the person in the ad was
using a jackhammer, which it was felt some readers
might interpret as a phallic symbol. Critics of the
advertising policy claim that several double standards
are in operation. While ads for the Burt Reynolds
and Dolly Parton film 7The Best Little Whorehouse
in Texas breezed through, an adult film parody
called The Best Little Whorehouse in Dallas was
changed to The Best Liitle House in Dallas. Theater
operators also charge that department stores regularly

208

run lingerie ads that are far more revealing than ads
for films which have been rejected. As if to emphasize
the absurdity of the situation, the Times ran both the
original and censored versions of the I Love You ad
alongside Saunders’ column about the incident.
Reported in: Louisville Times, August 6.

Baltimore, Maryland

““The movie Life of Brian will not be shown this
Sunday, September 19. It has been brought to our
attention that it is listed on the Catholic Restriction
List. We are sorry for the disappointment!”’ So read
the anouncement in the September 17 ‘‘News Briefs’’
section of The Greyhound, student newspaper at Loyola
College, a Jesuit-Sisters of Mercy institution in
Baltimore. But students at the co-educational college
suspected the film’s presence on the list didn’t fully
explain the ban. It was pointed out that in past years
other films on the condemned list had been shown
without incident, including Animal House and The
Exorcist. “‘Surely the real reason for what amounts to
censorship must be the fact that Life of Brian is a
parody of the life of Christ,”” concluded The Grey-
hound in an editorial condemning the film’s censorship.

Joseph Yanchik, vice-president for student affairs,
had initially approved the film’s selection, but at the
last minute he altered that decision. Yanchik offered
to assume any financial loss which the cancellation
might cause the Film Series Committee, but the
sponsors were able to work out an arrangement in
which the picture was exchanged for a Neil Simon
movie. Reported in: The Greyhound, September 17, 24.

art

Ogunquit, Maine

It may just have been a misunderstanding, but artist
Stephen Nicholson believes he was pressured into
covering one of his own paintings at a sidewalk art
show sponsored by the Ogunquit Chamber of
Commerce August 18. According to Nicholson, the
painting of a female nude was covered after judges at
the show ‘‘implied that I would not be considered for
the judging if I did not cover it.”’ Judge John Bartok
claims, however, that ‘‘there was no coercion, no saying
he had to do it.”” Bartok says he simply approached
the artist as an individual, noting that there would be
some among the spectators who would be offended by
the painting. ““If he decided to do anything, it was
his own choice,’’ the judge concluded.

Nicholson, however, has sought legal counsel and has
demanded payment of $150 to cover his expenses in
preparing for the show and a written letter of apology.
He said the incident caused his picture to become like
a “‘peep show,’’ with people approaching the work and

Newsletter on Intellectual Freedom




¥

peering under the cover. ‘‘They made a very innocent
painting become pornographic by their response to it,”’
he said. Reported in: Kennebunk York Coast Star,
August 25.

rock records

Miami, Florida; Danville, Virginia

““Either you’re for God or you’re not,” said twenty-
three-year-old Joe Pila as he destroyed his Abba
album and some disco records, along with his favorite
mellow jazz, ‘‘the music I used to woo women with, a
glass of wine in hand.”’ Pila was one of more than
300 mainly Hispanic youths who gathered at the
Baptist Gethsemani Church in Miami, August 14, to
smash rock and disco albums into pieces and toss
them into a metal drum where they were set on fire.
When played backward, some rock’n’roll music has a
satanic message, the Rev. Luis Gallo told his parish-
ioners, demonstrating it with the popular Led Zeppelin
song, ‘‘Stairway to Heaven.”” According to the tape
played by Rev. Gallo, heard backward the song says,
I live with Satan.”

A month later, on September 15, about 100 Danville
youths, all members of the Westover Drive Church of
God, gathered in like manner in the church parking lot
to destroy records of such groups as Kiss, AC-DC, Alice
Cooper, and Yes. ‘“The idea was sort of a spontaneous
thing,”’ said Pastor Richard Davis, who describes some
rock music as sacreligious. Before the ceremony,
however, several early Beatles and Elvis Presley albums
were pulled from the pile and returned to their owners
because they were considered too valuable. Could it be
that some record-smashers are really rock tradi-
tionalists? Or maybe they just like to invest in
collectibles. Reported in: Miami Herald, August 15;
Washington Times, September 17.

evolution

Hudsonville, Michigan

A display depicting the origin of plant life may be
removed from the Hager Hardwoods Arboretum
because a Baptist minister considers it ‘‘blasphemy.”’
Hudsonville Baptist Church Pastor Roger Walcott
contends the exhibit, titled ‘‘Life Begins in the Sea,”’
one of seventeen display cases showing plant develop-
ment, teaches evolution. In early September, Walcott
complained about the exhibit to Ottawa County Com-
missioner Jean Laug (R-Coopersville) whose offer to
remove the words ‘‘Life Begins in the Sea’ was
rejected.

““I suggested it be dismantled, and they employ some-
one to erect a beautiful exhibit of the six days of
creation by our creator, God,”” Walcott said. ‘‘Evolu-
tion is a first cousin to communism and humanism.’’

November 1982

LeRoy C. Merritt
Humanitarian Fund

If you are a librarian threatened with loss of
employment because of opposition to censorship,
or have been a victim of discrimination, the
LeRoy C. Merritt Humanitarian Fund may be
able to offer financial assistance. And if you are
a supporter of intellectual freedom and an
opponent of discrimination, you may want to
contribute to the Fund.

The LeRoy C. Merritt Humanitarian Fund was
established in 1970 to provide direct financial aid
for the support, maintenance, medical care, and
welfare of librarians who are or have been

threatened with loss of employment or discharged because
of their stand for the cause of intellectual freedom,
including promotion of freedom of librarians to select items
for their collections from all the world’s written and
recorded information.

The Merritt Fund is supported solely by dona-
tions from concerned groups and individuals.
Because direct financial aid is given to individuals,
contributions do not qualify as tax deductions for
donors.

A board of three trustees elected by the donors
authorizes grants in response to cases brought to
their attention. Applications for aid and dona-
tions should be sent to: The Trustees, LeRoy C.
Merritt Humanitarian Fund, 50 East Huron
Street, Chicago, Illinois 60611.

According to Walcott, the exhibit is offensive to
thousands of church-goers in the area and could
influence ‘‘impressionable’’ school children. ‘‘If we are
offending people by having it open, we will close it,”
County Board Chairman Jack Smant responded.
Reported in: Grand Rapids Press, September 17.

etc.

Washington, D.C.

According to the Secret Service, This is Judy
Woodruff at the White House, the NBC cor-
respondent’s newly published memoir, posed a threat
to executive security not for its content, but for the
jacket photograph of Woodruff’s White House press
pass, reproduction of which is illegal. In late September,
after most copies of the book had been distributed to
stores, Secret Service agents notified the publisher,
Addison-Wesley of Reading, Massachusetts, of the
violation and gave the house the choice of prosecution
or accepting a cease-and-desist order prohibiting further
distribution. Addison-Wesley chose to desist, and

209




agents seized the film, plates and leftover jackets.
By agreement, however, ‘‘copies already in the stores
will not be seized,”” a Secret Service spokesman
stated.

“They told us that they had a problem with the
jacket and asked us if we’d be willing to change it,”’
Donald Hammonds, president and chief executive
officer of Addison-Wesley, said. ‘‘Frankly, it’s no
problem as far as I'm concerned. When the Secret
Service has a potential security problem, we just say,
‘Look, boys, we never thought about that—we’ll do it
for you.’ It’s just good corporate practice.”’ Reported
in: Washington Post, September 28.

foreign

Athens, Greece

Greece’s socialist government introduced legislation
September 22 liberalizing the law on indecent publica-
tions and legalizing works by the Marquis de Sade.
The proposals were introduced after Greek police con-
fiscated thousands of books by de Sade on September
17, following a court ruling that also resulted in a
two-year prison term for a Greek publisher of the
18th-century French writer’s works. Forty-seven other
Greek publishers who were charged with the same
offense have yet to come to trial, but many of them
also reported police action. The convicted publisher,
Themis Banousis, was set free pending appeal of his
conviction. The publishers have been supported by the
Union of Greek Writers and the International Pen Club,
which termed the ban on De Sade ‘‘unjustifiable and
exhibiting a medieval mentality.”’ The confiscated
works are 120 Days of Sodom, Juliette, and Phi-
losophy of the Bedroom. Reported in: New York
Times, September 16, 18, 23.

New Delhi, India

In an unprecedented collective challenge to govern-
ment efforts to curb press freedom, most of India’s
10,000 newspapers closed September 3 to protest an
antipress measure adopted in Bihar, the country’s
second most populous state, and tacitly supported by
Prime Minister Indira Gandhi. With the exception of
the National Herald, organ of Gandhi’s Congress-I
Party, all papers in Bombay, Calcutta and New Delhi
were closed, along with the two national wire services.

The Bihar press bill, adopted amid pandemonium in
the state legislature on July 31, prohibits publication,
sale, and possession of any printed matter that is
‘““scurrilous’’ or ‘‘grossly indecent,’”’ or ‘‘intended for
blackmail.”” Editors say the bill is worded so vaguely
that it could be interpreted to prohibit any critical
reporting on the conduct of public officials. Moreover,
according to Satchidanand Sahay, chairman of the

210

Press Guild of India, an amendment to the penal code
transfers authority for enforcing press restrictions from
judicial to executive magistrates, who are political
appointees answerable to the state government that
drafted the bill.

“That means any journalist the government doesn’t
like can be locked up without bail for practically
anything he writes,”” Sahay said. ‘“The whole idea is to
terrorize journalists into submission.”” Reported in:
Washington Post, September 4.

Nairobi, Kenya

George Githii, editor-in-chief of Kenya’s second-
largest daily newspaper, The Standard, was dismissed
July 21 after publishing an editorial criticizing the
Kenyan government for detaining people without trial,
intimidating journalists, and creating ‘‘fear and
insecurity in the body politic.”” The government was not
publicly involved in the dismissal, but pressure was
exerted by Cabinet ministers on the newspaper’s
management, which, in a special edition announcing
Githii’s departure, labeled the editorial provocative
and contentious. The Standard is owned by a British
conglomerate. Reported in: New York Times, July 22,

Jerusalem

Israeli security officials have closed down a
Palestinian press service which, since Israel’s invasion
of Lebanon, furnished many Hebrew articles in transla-
tion for use by the Arab press. The Jerusalem Office
for Translations and Newspaper Services, which began
operations only a week before the outbreak of the
Lebanon conflict, was ordered closed September 14
for six months ‘‘for the sake of public safety and
order.”

Since hostilities began in Lebanon, Arab editors have
complained that Israeli censorship has virtually forced
them to fill their papers by translating Hebrew reports
and commentaries from the Israeli press. According to
Arab editors, however, they have been barred even from
publishing many of these features, even when they have
already appeared in Israeli papers.

‘“The war has made the Israeli censors very
sensitive,’’ said Radwan Abu Ayash, a commentator for
the left-wing daily A/ Shaab. He said his paper had
been barred from publishing articles which had
appeared in the Hebrew dailies Haaretz and Al
Hamishmar. ‘“They allow Yedist Ahronot and Haaretz
to publish local news about the West Bank, but at the
same time they didn’t allow us,”” Abu Ayash charged.

Reporters from Al Shaab and Al Fajr, another Arab
paper, said that at the height of the Lebanon fighting
almost no local news from the West Bank was allowed

(Continued on page 217)

Newsletter on Intellectual Freedom




R

—from the bench—

U.S. Supreme Court

The Supreme Court opened its 1982-83 term by
setting a dozen cases for argument and by turning
down appeals in hundreds of others. Among the latter
was an appeal by Victor S. Navasky, editor of Nation
magazine, who had requested the Central Intelligence
Agency to reveal the authors, titles, and publishers of
the 1,000 books whose publication it financed in the
1960s. The Court let stand a ruling by the federal
appeals court in New York that the agency is not obliged
to release the requested material under the Freedom of
Information Act. Reported in: New York Times,
October 5.

libraries

Richmond, Virginia

On June 30, a U.S. District Court judge in Richmond
granted summary judgment in favor of the Richmond
Public Library and against Arnold Via, Director of
the Virginia Chapter of American Atheists, who had
filed suit after the library rejected his 1980 offer to
donate a gift subscription to American Atheist, his
organization’s magazine. In Via v. Richmond Public
Library, the plaintiff alleged that by refusing to accept
and display his gift subscription, the library violated
his rights under the First Amendment to the U.S.
Constitution regarding the free exercise of religion. The
court granted summary judgment after determining that
Via had not produced ‘‘any evidence to suggest that at
trial [he] will be able to dispute the librarians’ expla-
nation for the library’s decision. The librarian stated
under oath,’’ the ruling continued, ‘‘that the publica-
tion was of low quality, that there was little or no
indication of interest by the reading public, and that the
subject matter was dealt with by better quality publica-
tions and books.’’ Further, the ruling argued, ‘‘there is

November 1982

a complete absence of any evidence to support
plaintiff’s claim that the reason plaintiff’s gift subscrip-
tion offer was refused was because the library did not
want to display a magazine espousing the cause of
atheism.”

political advocacy

Washington, D.C.

The so-called ‘‘Blitz Amendment,”” which denied
CETA funds to anyone who has ‘‘advocated the violent
overthrow of the government in the last five years,’’ was
declared unconstitutional May 14 by U.S. District Judge
Barrington Parker, just six months after it quietly
became law when included by Congress in the 1981
continuing budget resolution. The amendment was first
introduced in 1980 by Rep. W. C. Daniel (R-Virginia),
who was incensed to learn that two alleged members
of the Communist Workers Party, Dorothy and Allen
Blitz, were enrolled in a CETA training program in
his district (see Newsletter, May 1981, p. 72). The
constitutionality of the statute was challenged by Ms.
Blitz, who, in early 1982, had sought to reenroll in her
bricklaying classes after having a baby, but was told she
would be dropped from the program unless she
affirmed she did not advocate overthrow of the
government.

In arguing the case, government attorneys admitted
that, as written, the amendment stood in blatant viola-
tion of the Supreme Court’s landmark 1969 decision in
Brandenburg v. Ohio which declared that mere
advocacy of violence is indeed protected speech.
Instead, the deputy attorney general argued that
because the current Secretary of Labor understood this,
and interpreted the amendment in this spirit, the act
was constitutional.

The Judge Parker vehemently rejected this argument.
“The secretary’s interpretation is simply woven from
whole cloth,’’ the judge declared. ‘‘He does not contend
that a plain reading of the amendment could possibly
withstand constitutional scrutiny. The reason is simple.
The First Amendment clearly bars the government
from penalizing mere advocacy of any idea, including
violent revolution.”” Reported in: Inquiry, August
1982,

government secrecy

San Francisco, California

The CIA may keep secret not only the names of
American colleges where it has intelligence sources,
but also the names of those where it doesn’t, a federal
appeals court ruled September 28. The U.S. Court of
Appeals for the Ninth Circuit, upholding a lower court,
rejected a student’s request under the Freedom of

211




Information Act for the CIA either to confirm or
deny that it had covert contacts on any campus
of the University of California.

“To admit that the CIA had such contacts at this
university would allow foreign intelligence agencies
to try to zero in and identify specifically what was
the nature of those relationships or with whom,”
the court said. At the same time, ‘‘if the agency were
required to indicate those schools with which it had no
covert contact, the work of foreign intelligence bodies
would obviously be much easier. They could and would
concentrate their efforts on the remaining American
colleges and universities, and their sphere of activity
could be appreciably narrowed,’’ the justices ruled.

The CIA has acknowledged it uses American
academics and students at American schools as intel-
ligence sources. Reported in: Washington Post,
September 29.

Washington, D.C.

The U.S. Court of Appeals for the District of
Columbia ruled September 21 that Harrison E.
Salisbury, retired associate editor and correspondent of
the New York Times, was not entitled to National
Security Agency documents that mention his name
because their release would harm national security.
The three-judge panel ruled unanimously that the
agency was correct in withholding the documents and
that a lower court judge had properly upheld the
decision.

Salisbury said he learned from requests made under
the Freedom of Information Act that the CIA and
FBI had maintained records on him that were supplied
by the National Security Agency. But the agency
asserted that revealing ‘‘the fact of interception would
jeopardize the national security.”” Reported in: New
York Times, September 22.

schools

Palm Beach, Florida

Feceral District Judge Jose A. Gonzalez has ordered
the Palm Beach School Board to allow anti-war and
anti-draft groups to distribute material in county
schools. But Gonzalez did not uphold the right of
anti-draft groups to appear at career forums featuring
military recruiters.

A former student newspaper editor, a Lake Worth
parent and a draft counselor had taken the board
to court in June 1981, after a year’s debate. In the
spring of 1980, adults distributing pamphlets about
conscientious objection were told to leave the Lake
Worth High School grounds. Soon after, administrators
prohibited the high school paper from accepting an

212

advertisement from the Palm Beach Area Draft
Counseling Group, a non-profit organization.

Commenting on the decision, Schools Superintendent
Thomas Mills said, ‘‘Basically, what I see is that we’ve
won some things and they’ve won some things.”’ While
the order permits distribution of anti-draft literature
in guidance offices and other locations, Mills said he
thought draft counselors still ‘‘don’t have access to
the students, I’m talking about direct access, presenta-
tions. If my interpretation is correct,”” he said, I
think I can live with it.”” Reported in: Miami Herald,
September 28.

Mead, Washington

Ruling that the plaintiffs had failed to state a cause
of action, on September 13, U.S. District Court Judge
Robert McNichols dismissed the case of Grove v.
Mead School District, in which the Moral Majority
of Washington (now known as the Bill of Rights
Legal Foundation) had sued the Mead School District
to remove The Learning Tree, by Gordon Parks, from
sophomore English class reading lists.

The suit was filed by the Moral Majority after a
district evaluation committee of community members
and educators reviewed the book and found The
Learning Tree an appropriate element in the sophomore
curriculum. The Board of Directors of the Mead
School District upheld the committee decision on
appeal. The plaintiffs had stated that use of the book
violated their free exercise of religion by establishing
a religion of secular humanism. Moral Majority of
Washington Director Michael Farris argued that The
Learning Tree contains passages that are ‘‘anti-
Christian,”” including obscene language, lewd behavior,
violence and murder. Farris says he will appeal the
decision to the Ninth Circuit Court of Appeals.
Reported by: ACLU of Washington.

school prayer

Birmingham, Alabama

Less than a month after Governor Fob James signed
into law Alabama’s school prayer statute, Federal
Judge W. Brevard Hand, of the Southern District of
Alabama, issued a preliminary injunction preventing it
from being implemented. A trial will follow to settle
the constitutional issues.

In a brief submitted to the court in defense of the
statute, Fob James III, the governor’s son, relied
heavily on religious argument. The brief began: ‘“The
Lord God is One. He is the God of George Washington
and Abraham Lincoln.”’” It ended with, ‘‘For twenty

(Continued on page 217)

Newsletter on intellectual Freedom




is it legal?

government secrecy

Washington, D. C.

In a report issued in August, the House Committee
on Government Operations declared that it can find no
justification for President Reagan’s executive order of
April 2 which gave federal officials broader authority to
withhold information from the public on grounds of
national security (see Newsletter, July 1982, p. 116).
According to the Congressional committee, explana-
tions of the order offered by the administration were
‘“‘inadequate, inconsistent, incomplete or not credible.”’

The report predicts that the order will significantly
increase the amount of information that can be classi-
fied as top secret, secret or confidential. ‘‘In fact,” the
study contends, ‘‘there is virtually nothing new in
Executive Order 12356 to inhibit the overclassification
of information,’’ long acknowledged to be a problem at
federal agencies. ‘“In addition,”’ it says, ‘‘the order
has a direct and immediate impact on the availability
of information under the Freedom of Information
Act.”” Documents properly classified under the order
are exempt from disclosure under the Act.

The report also expresses concern about a section of
the Reagan order giving official authority to
“‘reclassify’’ information already declassified. In
hearings, administration officials said they would not
ordinarily employ physical force or illegal entries to
recover reclassified materials, but, according to the
report, they refused to rule out such tactics. The com-
mittee further found that ‘‘the Reagan Administration
made no effort to inform the public of its plans to revise
the security classification rules or to solicit public
comments at a meaningful time during the revision
process.’’

Commenting on the Reagan order, Senator David
Durenberger (R-Minnesota) said: ‘“This is an order that

November 1982

only a bureaucrat could write. It was drafted by
security bureaucrats, who think only of how to keep
everything secret, and legal bureaucrats, who think
only of how to get away with filing fewer affidavits.”
Durenberger has introduced a bill to amend the
Freedom of Information Act by requiring the govern-
ment to show a likelihood of ‘‘identifiable damage”’
to national security when its wants to bar disclosure
of classified documents.

Federal officials estimate that 800,000 to one million
documents are classified each year. Another sixteen
million are classified because they contain information
taken from other classified documents. Reported in:
New York Times, August 10.

government regulations

Washington, D.C.

In what it claims is an effort to ‘‘depoliticize’’
the funding of its grants and contracts, the Department
of Education is considering a proposal which would
amend the Department’s grant and contract regulations
to set up “‘special approval procedures’’ for ‘‘high-risk’’
applicants who file suits, lobby, or engage in other
forms of “‘propaganda.’’ The proposals, circulated in a
confidential July 13 memo from Deputy General
Counsel Hugh Joseph Beard, Jr., would affect groups
that are new, have never won a government contract
before, get most of their money from the government,
sue any federal, state or local government, or engage
in “‘propaganda.”’

Covered applicants would be required to provide
additional information to the Department, including
their constitution, bylaws, and ‘“‘a list of all matters
upon which the organization has been engaged in
propaganda.”’ Propaganda, the memo said, includes
participating in a campaign, lobbying on a bill or
regulation, or assisting others in litigation.

A Department spokesperson said the proposals are
still under consideration. ‘“There are a number of laws
prohibiting use of federally appropriated funds for
lobbying activities. However, in the past these laws have
not been effectively enforced,’” he said.

Rep. Don Edwards (D-California), chairman of the
House Judiciary Subcommittee on Constitutional
Rights, said the ideas in Beard’s memo ‘‘smack of
McCarthyism’’ and would have ‘‘a chilling effect on a
person’s right to speak publicly on any issue.”” The
memo comes at a time when leaders of the New Right
are campaigning against federal aid to organizations
they see as having a liberal or leftist bent. But the
Department spokesperson denied any connection,
arguing, ‘“We are trying to depoliticize federal funding,
left, right and center.”’ Reported in: Washington Post,
August 14,

213











































	IFNewsletter_1982_v31n6PART1
	IFNewsletter_1982_v31n6PART2
	IFNewsletter_1982_v31n6PART3

